خانه رحیم خان مقصودلو و قدمگاه خواجه خضر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

به گزارش نوای پرنده پارسی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: خانه رحیم خان مقصودلو گرگان و قدمگاه خواجه خضر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

خانه رحیم خان مقصودلو و قدمگاه خواجه خضر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران از گرگان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، ابراهیم کریمی گفت: خانه رحیم خان مقصودلو یکی از آثار مربوط به دوره قاجاریه می باشد که در شهر سرخنکلاته واقع شده است.

وی اضافه نمود: این خانه تاریخی شامل دو بنا روبه روی هم بوده که در حیاطی به وسعت 2000 متر قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان درباره ویژگی های معماری این خانه تاریخی گفت: معماری ایرانی اسلامی و همساز با اقلیم همچون استفاده از مصالح بومی و هماهنگی با طبیعت و جغرافیایی منطقه ، ایوان یا تالار ستوندار با منظری زیبای رو به حیاط که به عنوان فضای تابستان نشین مورد استفاده قرار می گرفته است، بام سفال پوش و شیرسرهای 3 طبقه چوبی خراطی شده که با عرض در حدود 1.5 متراز بنا پیش آمدگی دارد، اتاق هایی مدولار با بازشوهایی چوبی که توازن و تعادل را در حجم نمایان نموده است از ویژگی های این بنای تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: با توجه به ارزش معماری این بنا و پیگیری های اجرا شده خانه رحیم خان مقصودلو با شماره 31570 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان همچنین گفت: قدمگاه خواجه خضر شهرستان گرگان با شماره 31571 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

کریمی گفت: قدمگاه خواجه خضر یکی از بناهای تاریخی شهرستان گرگان و متعلق به دوره قاجار بوده که در جبهه شرقی تپه تاریخی قلعه خندان واقع شده است.

وی توضیح داد: تقارن و تناسب زیبا یکی از مهمترین مولفه های معماری در ساخت این بنا است و از دیگر زیبایی های این بنا می توان به تزئینات، قاب بندی و استفاده از چوب در ساخت درب ها و پنجره ها اشاره نمود.

کریمی گفت: مصالح اصلی این بنا آجر و گچ است که از داخل و خارج بندکشی شده و کلیت بنا دارای حجمی مکعب شکل است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اظهار کرد: با پیگیری های اجرا شده و با توجه به شاخصه های معماری بنا، قدمگاه خواجه خضر گرگان به شماره 31571 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3612

به "خانه رحیم خان مقصودلو و قدمگاه خواجه خضر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه رحیم خان مقصودلو و قدمگاه خواجه خضر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید