تقلای ام آی 5 برای نظارت و کنترل 3000 مظنون تکفیری انگلیسی

به گزارش نوای پرنده پارسی، خبرنگاران: در شرایطی که تعداد مظنونان رادیکال و تکفیری در انگلیس رو به رجحان است، سرویس اطلاعات داخلی این کشور با مسأله نظارت و مراقبت از این مظنونان دست و پنجه نرم می نماید.

تقلای ام آی 5 برای نظارت و کنترل 3000 مظنون تکفیری انگلیسی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات انواع ویزای تحصیلی انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از گاردین، در حالی که بعضی گزارش های رسانه ای اشتباهات ام آی 5 را عامل مقصر در لغزش جان جهادی به درون شبکه های (داعش) می دانند، بعضی دیگر ادعا می نمایند که اذیت و آزارهای گذشته سرویس امنیتی انگلیس علیه این مأمور اجرای احکام اعدام داعش به نوعی مسئول رادیکال شدن این فرد شده در وهله نخست بوده اند.

به نوشته گاردین، هر دوی این روینمودها این قابلیت را دارند که پاسخی کاریکاتوری برای این پرسش پیچیده باشند که چگونه یک دانش آموز آرام و درس خوان لندنی به نام محمد اموازی، در انگلستان معاصر چنان افراطی گردد که یکی از افراد اصلی تحت تعقیب دنیا تبدیل گردد.

در حال حاضر تنها بعضی شواهد ناقص و متناقض در خصوص چگونگی 12 مورد برخورد و تماس ام آی 5 و پلیس انگلیس با اموازی طی دوره شش ساله پیش از خروج وی از انگلیس و عزیمت او به سوریه به منظور پیوستن به داعش وجود دارد. حتی این اطمینان وجود ندارد که زمانی که در سال 2013 انگلیس را ترک کرد، نام وی در فهرست افراد تحت مراقبت وزارت کشور انگلیس وجود داشته است، آن هم علیرغم وجود اسناد دادگاهی که نشان می دهد که وی با مظنون در ارتباط بوده است.

کمیته اطلاعات و امنیت مجلس عوام انگلیس تحقیقی همراه با آنالیز جزئیات را در خصوص این موضوع از جمله کوشش های سرهم بندی شده برای تغییر رویکرد اموازی طی شش سال گذشته و زمانی که برای اولین بار معین شد که وی کوشش دارد به یک گروه تروریستی سومالیایی بپیوندد، انجام داد.

اما هم اکنون سئوالی مطرح شده است مبنی بر اینکه کدام سیاستمدار یا فرمانده امنیتی با این موضوع طی دو دهه گذشته دست و پنجه نرم نموده است: اینکه چگونه مظنونان تروریستی پیش از تغییر موضع و ارتکاب قتل شناسایی شده و با آن ها برخورد گردد و چگونه در چارچوب نظام قضایی و جزایی انگلیس چنین کار صورت می گیرد.

مشکل پیش روی سرویس های امنیتی این است که اسامی 3000 تن به عنوان افراطی های بالقوه تکفیری در فهرست این سازمان وجود داد. بسیاری از آن ها به خاطر شبکه های موجود و یا ارتباط با افراد خاص تحت عنوان اهدافی با ارزش پایین حاشیه ای، معین و طبقه بندی شده اند. مشارکت در راهپیمایی ضد آمریکایی یا حضور در نشستی برای گوش دادن به موعظه های یک خطیب افراطی دلیل کافی برای زیر نظر دریافت افراد نیست.

شاید چیزی بین 600 تا 700 تن عزام سوریه و عراق شده اند و بعضی از آن ها هم اکنون به این کشور بازگشته اند. با این حال، احتمالا همواره چند ده نفر- چیزی بین 30 تا 40نفر - به طور عملی در حال برنامه ریزی برای اجرای حملاتی علیه انگلیس یا اهدافی خارج از این کشور هستند.

با اینک تعداد کارکنان و نیروهای آم آی 5 کمتر از 4 هزار نفر است، که از زمان حوادث یازده سپتامبر 2001 دوبرابر شده است، تنها می تواند در خصوص مظنونان دارای اولویت و پرازش نظارت 24 ساعته انسانی و دیجتالی اجرا کند. در این شرایط این پرسش مطرح می گردد که چگونه باید این تعداد کم اما حیاتی را تشخیص داد، آن هم زمانی که بسیاری از مظنونان به طور مرتب وارد حیطه نظارتی این سرویس شده و از آن خارج می شوند.

منابع نزدیک به داونینگ استریت عنوان نموده اند که نیروهای تحقیقاتی و عملیاتی ام آی 5 به طور مداوم و به صورت مستقیم درگیر تحقیقات هستند: هیچ گاه نیروی ذخیره یا در انتظار فراخوان وجود ندارد. ام آی 5 قادر است تا منابع خود را طی یک بازه زمانی کوتاه و برای مقابله با تهدیدهای با الویت بالا تخصیص دهد و در نتیجه به طور اجتناب ناپذیری دیگر تحقیقات در جریان از منابع کمتری برخوردار خواهند شد.

همچنین آشکار شده است که این سرویس امنیتی یک برنامه جدید تحت عنوان علمیات دانوب را شروع نموده است، عملیاتی برای مدیریت سطح ریسک های ایجاد شده از سوی اهداف کم اهمیت ... این عملیات هم اکنون کاملا اجرایی شده است و هرجایی که ام ای 5 یا پلیس تحقیقاتی را به خاتمه می رساند، هر مظنون را به این برنامه ارجاع داده و ریسک ناشی از وی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 27 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3653

به "تقلای ام آی 5 برای نظارت و کنترل 3000 مظنون تکفیری انگلیسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقلای ام آی 5 برای نظارت و کنترل 3000 مظنون تکفیری انگلیسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید