چطور به کاشان مهاجرت کنیم؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، هجوم به کلان شهرهایی همچون تهران و اصفهان به خاطر صنعتی بودن و جذاب بودن برای کارجویان این روزها فقط باعث رشد ترافیک شده است این در حالی است که این روزها زیرساختهای فناوری در همه شهرهای ایران توزیع مناسبی پیدا کرده و است و کسب و کارهای به ویژه آنلاین به راحتی قادر به اداره سازوکارهایشان در شهرهای مختلف ایران هستند، یکی از شهرهایی که هم جذابیت بصری جالب توجهی دارد هم امکانات کافی برای زندگی شهر کاشان است و در ادامه قصد داریم از ویژگی های زندگی در این شهر برایتان بگوییم.

چطور به کاشان مهاجرت کنیم؟

کاشان یکی از مهم‌ترین شهرهای استان اصفهان است که در ارتفاع 1600 متری از سطح دریا، 240 کیلومتری جنوب تهران و 220 کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است. این شهر بزرگ و زیبا در جاده کاشان-قم و در حاشیه غربی کویر قرار گرفته است.

آیا تاکنون به مهاجرت به کاشان فکر کرده‌اید؟ کاشان از شهرهای استان اصفهان قرار گرفته در حاشیه کویر مرکزی ایران و با مختصات جغرافیایی 51 درجه و 27 دقیقه طول شرقی و 33 درجه و 59 دقیقه عرض شمالی است. ارتفاع شهر کاشان از سطح دریا به 995 متر است و مساحت منطقه کاشان حدود پنج هزار کیلومترمربع را در برمی‌گیرد، شهرستان کاشان دارای چهار بخش شامل نیاسر، قمصر، برزک، مرکزی و حومه است. بر اساس تقسیم‌بندی رسمی کشوری در مجموع 84 ده آباد در شهرستان کاشان وجود دارد، البته متاسفانه بسیاری از دهات دیگر نیز دیده می‌شود که به علل مختلف (نبودن آب و ...) خالی از سکنه و متروکه شده‌اند. به‌طور کلی 110 تا 130 روستا در اطراف این شهرستان وجود دارد.

کاشان را به‌خاطر داشتن مردمانی مذهبی و بافرنگ همیشه ستایش کرده‌اند و حالا نیز به همین علت و به‌خاطر معماری خاص آن جزو گردشگرپذیرترین شهرهای کشورمان محسوب می‌شود. یکی از علت‌های که کاشان توانسته اهمیت پیداکند، به‌دلیل قرار گیری در راه تجاری و ارتباطی است که در تمام دوره‌های تاریخی، در مسیر آن قرار داشته است.

یکی از این راه‌های مهم جاده ابریشم است. جاده ابریشم در دورانی از کاشان عبور می‌کرده و همین امر باعث رونق و آبادانی آن شده است، همچنین بعد از تکمیل اتوبان قم-اصفهان این ارتباط سهل آسان‌تر نیز شده است. و همچنین شهر کاشان به‌خاطر قرارگیری در مسیر راه‌آهن تهران-اصفهان، تهران-یزد و کرمان توسعه و گسترش اقتصادی و رشد افزون‌تری پیدا کرده است، حتی در همین دوران نیز کاشان بر سر شاهراه ارتباطی بسیار مهمی قرار دارد که پایتخت را به شهرهای جنوبی کشور متصل می‌کرد. این شاهراه کاشان را از طرفی به قم و تهران و از طرفی دیگر به شهرهای جنوبی کشور همچون نائین، یزد ، کرمان، بندرعباس و ... مربوط می‌سازد.

کاشان را به لحاظ قدمت و تاریخ نیز می‌توان یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران نام برد، زیرا این شهر یکی از کهن‌ترین مراکز استقرار بشر در فلات مرکزی ایران موسوم به سیلک. مردمان نزدیک به 7500 سال پیش در این قسمت که در 2 کیلومتری جنوب غربی کاشان قراردارد، تمدنی را بنیان نهادند که آبادانی کنونی منطقه کاشان می‌تواند دنباله همان تمدن دانست، هر چند که آنچه امروزه به‌عنوان کاشان مطرح است، هویتی کاملا اسلامی دارد، اما با این حال کاشان هزاران سال است که محل زندگی انسان‌ها و اقوام گوناگون بوده و تمدنی کهن را در خود جای داده است.

طی یک دوره کاوش و حفاری که یک هیئت باستان‌شناسی فرانسوی به سرپرستی پروفسور رومن گریشمن در سال‌های 1311 تا 1313 شمسی در سیلک کاشان انجام دادن، با به‌دست آوردن آثار سفالین و فلزی از دل تپه‌ها به نتایج شگفت‌انگیزی دست یافتند.

بر اساس تحقیقات این هیئت، اولین خواستگاه تمدن بشری و اولین سکونتگاه جمعی بشر در دشت و اولین نقطه‌ای که بشر با استفاده از مصالح ساختمان (خشت خام و ملات گل) به ساختن خانه پرداخته است، سیلک کاشان است. علاوه بر منطقه سیلک، مناطقی مانند غار رئیس، آتشکده نیاسر و آتشکده خرمدشت که مربوط به زمان ساسانیان است، بر تداوم آن تمدن صحه می‌گذارد. علاوه بر آثار فوق، نویسندگان و مورخین نیز از دیرباز در آثار خود سخن از کاشان به میان آورده‌اند؛ از جمله: شرکت اهالی کاشان در جنگ‌هایی که در زمان ساسانیان روی می‌داد و پس از آن هجوم عرب‌ها به کاشان و آبادانی شهر کاشان در دوران آل‌بویه، اهمیت پیدا کردن موقعیت کاشان درزمان حکومت سلجوقیان و آثار و ابنیه‌ای که از این دوره باقی‌ مانده است و نیز حمله وحشیانه مغولان در قرن هفتم به این شهر، پیمودن راه ترقی در دوران صفویان و آثاری که از این دوره به‌ جای مانده و آثار و اخباری که از زمان قاجاریه و نیز دوران مشروطیت داریم، همکاری‌هایی که مردم کاشان در قیام‌های مردمی در مخالفت با رژیم پهلوی از جمله 15 خرداد 1342 و ادامه آن در انقلاب اسلامی ایران داشتند و ... همه و همه بیانگر موقعیت و جایگاه تاریخی کاشان و حیات تاریخی مردم این دیار از حداقل 7500 سال پیش تاکنون در این خطه است.

اقلیم و آب و هوای کاشان

شهرستان کاشان از محدوده جنوب و غرب در محاصره سلسله جبال مرکزی ایران قرار گرفته است. روستاهای دامنه این کوهستان عموما دارای آب و هوایی لطیف و معتدل هستند، ولی از جانب شمال شرق که به زمین‌های شوره‌زار کویر مرکزی ایران اتصال پیدا می‌کند، هوای آن به ‌تدریج خشک و سوزان می‌شود و آب و هوا در قسمت جلگه‌ای کاشان گرم و خشک است. دلیل اصلی خشکی هوای کاشان مجاورت آن با دشت کویر است. از نظر پهنه‌بندی اقلیمی شهر کاشان در پهنه اقلیمی با زمستان‌های نسبتا سرد و تابستان‌های خیلی گرم و خشک قرار گرفته است، به‌طوری که گرمای هوا در این شهر در تابستان از مرز 40 درجه سانتی‌گراد نیز عبور می‌کند. در فصل تابستان در اثر صعود هوا در سطح منطقه پست کاشان و برخورد با دامنه‌ها و سرد و متراکم شدن هوا ایجاد بارندگی می‌کند.

وزش بادهای کویری که از صبح تا شام جریان دارد، موجب حرارت و خشکی هوا است و از شام تا بام که نسیم خشکی از جهت کوهستان جریان پیدا می‌کند، باعث تعدیل هوای منطقه می‌گردد. بادهای موسوم به باد سرخ، باد شهریاری، باد سام، باد شمال و باد قبله از بادهای معروف این منطقه است که اکثرا از کویر به سوی کاشان می‌وزد.

در بررسی وضعیت بارندگی هر منطقه شناخت منشا و عامل بارندگی امری ضروری است در منطقه کاشان بارندگی بر اثر ورود توده‌های باران‌زای خارج از منطقه شکل می‌گیرد. توده‌های موثر بر کاشان شامل توده‌های غربی و مدیترانه‌ای و توده‌های سودانی هستند. وجود ناهمواری‌های بلند منطقه مانعی موثر در مسیر این سیستم‌ها است. از دیگر عامل‌های موثر بر بارندگی در سطح منطقه می‌توان بارندگی جابه‌جایی یا همرفتی را نام برد که براثر صعود هوای گرم همراه با بخار آب و سرد شدن آدیاباتیکی آن تا نقطه شبنم حاصل می‌شود. منشا بارندگی‌های بهاری منطقه کاشان از این نوع است.

در زمینه منابع آب، کاشان شامل رودخانه‌ها، چاه‌های عمیق، نیمه عمیق و چشمه‌سارها است. مهم‌ترین رودخانه‌های این شهر رودخانه‌های هنجن، قهرود، لتحر و چم رود است که همگی فصلی است و بیش از 130 رشته قنات در اطراف شهر وجود دارد که بین 40 الی 50 رشته آن‌هم اکنون مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. علاوه بر قنات‌ها بیش از 8 چشمه‌سار وجود دارد که بین آن‌ها چشمه سلیمانیه فین از آب‌دهی و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در قسمت کوهستانی پوشش گسترده برف، وجود هوای سرد و مرطوب با میزان نم نسبی بالا و اعتدال دما و همچنین شکل‌گیری رودهای دائمی چشمه‌ها، قنات‌ها و سفرهای پر آب به چشم می‌خورد. برخلاف چهره خشک و سوزان دشت کاشان، در بلندی‌های جنوبی و غربی آن بارش قابل‌ ملاحظه‌ای را شاهد هستیم، به نحوی که میزان بارش در برخی مناطق حتی دو برابر متوسط بارش دشت کاشان است. در دشت کاشان بر اثر خشکی و فقدان بارش چهره‌ای کویری و حتی پوشش‌های سفید نمکی به چشم می‌خورد.

جمعیت دین و زبان مردم کاشان

کاشان همیشه به‌عنوان شهری مذهبی شناخته می‌شود، به‌طوری که در زمان صفویه کاشان پایتخت مذهبی ایران شناخته شده بود تقریبا مذهب تمام مردم کاشان، شیعه است و به خاطر ایمان راسخ، زهد و تقوای بی‌نظیر شیعیان آن از صدر اسلام تاکنون با نام دارالمومنین در صدر شهرهای شیعه‌نشین قرار گرفته و به نیکی از آن یاد شده است، البته در گذشته دور عده‌ای از یهودیان نیز در کاشان ساکن بوده‌اند که از دوره صفوی تعداد آن‌ها زیاد بوده لیکن امروزه تعداد کمی از آنان در این شهر اقامت دارند. یاقوت حموی نیز در معجم البلدان در مورد ایمان مردم کاشان می‌نویسد:

عده‌ای از علویان ساکن کاشان منتظر هستند که صبح فردا قائم آنان ظهور کند و در هر طلوع، مسلح سوار بر اسب به خارج از شهر می‌روند و متاسف برمی‌گردند.

زبان کاشانی‌ها عموما فارسی است. ولی در روستاهای حاشیه شهر، زبان رایجی و تاتی رواج دارد که اصل آن در واژه‌های فارسی دری یا فرس قدیم است. شرابی در تاریخ کاشان می‌نویسد:

مردم بلوک (حومه) را زبانی دیگر است که اهل شهر از فهم معانی آن بی‌خبرند و آن را زبان رایجی گویند که دارای واژه‌های دری فراوانی است.

هزینه مسکن در کاشان

آپارتمان 2 خواب: 120 متر مربع، 330,000,000تومان

آدرس: خیابان خادمی-رو به‌روی شورای شهر-ساختمان ارکیده

آپارتمان 2 خواب: 70 متر مربع،  220,000,000تومان

آدرس: خیابان مدرس-یک مسیر از نواب-یک مسیر از امیر کبیر

اقتصاد کاشان

اقتصاد کاشان مبتنی بر صنعت کشاورزی است، به همین دلیل در اراضی کشاورزی منطقه کاشان و حومه انواع درختان میوه می‌روید. قسمت عمده زمین‌های این منطقه زیر کشت پنبه و غلات مختلف است و روستایان شهرستان کاشان بیشتر در زمینه کشاورزی فعال هستند. البته در کاشان معادن نیز فعال هستند و از جمله آن‌ها می‌توان به معادنی مانند مس، آهن، سولفات باریم، زاج سبز، نمک طعام، سنگ‌های مرمر و تراورتن وجود دارد.

صنعت فرش دستباف کاشان از شهرت جهانی برخوردار است و نقش مهمی در صادرات این استان ایفا می‌کند، به همین دلیل چندین مرکز بافت دستی و ماشینی فرش در این شهر واقع شده است و تعداد زیادی از مردم در این صنعت مشغول به کار هستند.

مسیرهای دسترسی به کاشان

  • از شمال از مسیر: تهران- قم - کاشان
  • از شرق ازمسیر: یزد- نایین - زواره - بادرود- یا نطنز کاشان
  • از غرب مسیر: خرم‌آباد- دورود- الیگودرز- خمین- دلیجان- مشهداردهال کاشان
  • از جنوب از مسیر: شیراز، آباده، شهرضا، اصفهان، نطنز، کاشان

دانشگاه کاشان

کاشان یک دانشگاه بزرگ دارد که همین دانشگاه شامل 12 دانشکده علوم انسانی، شیمی، برق و کامپیوتر، مدیریت اقتصاد، منابع طبیعی و علوم زمین، مهندسی، فیزیک، معماری و هنر، مهندسی مکانیک، علوم ریاضی، ادبیات و زبان‌های خارجی، آموزش‌های الکترونیکی، پردیس خواهران پردیس دانشگاهی است و ضمنا این دانشگاه دارای پژوهشکده‌های اسانس‌های طبیعی، انرژی، کاشان شناسی، فرش، دانشجویی و مرکز پژوهشی و دفتر فنی معماری و دو مرکز تحقیقات نجوم، علوم و فناوری نانو است.

سرانه ورزشی در کاشان

فضاهای ورزشی در اختیار وزارت و رزش و جوانان در حدود 65 هزار و 320 مترمکعب است، از این مقدار 48 هزار و 893 متر فضای روباز و 16 هزار و 427 متر فضای سرپوشیده است. با اینکه شهرستان کاشان دومین شهر شهر بزرگ استان بعد از اصفهان محسوب می‌شود ولی از نظر امکانات و فضاهای ورزشی رتبه 22 را به خود اختصاص داده است و از مجموع سرانه ورزشی هر شهروند 15 سانتی‌متر آن را سرانه فضاهای روباز و پنج سانتی‌متر دیگر فضاهای ورزشی سرپوشیده است.

انتشار: 30 خرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 8

به "چطور به کاشان مهاجرت کنیم؟" امتیاز دهید

8 کاربر به "چطور به کاشان مهاجرت کنیم؟" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور به کاشان مهاجرت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید