آشنایی با موزه موسیقی ایران

به گزارش نوای پرنده پارسی، در تهران موزه های و گالری ها هنری فراوانی یافت میشود که یکی از آنها موزه موسیقی ایران است که آثار تاریخی مرتبط با این هنر را در خود جای داده است که در ادامه با تاریخچه آن و نحوه دسترسی به موزه موسیقی آشنا خواهیم شد.

آشنایی با موزه موسیقی ایران

موزه موسیقی ایران یکی از موزه‌های تخصصی است که در شمال تهران قرار دارد.

معرفی موزه موسیقی ایران

موزه موسیقی یکی از موزه‌های تخصصی تهران است که در آن گنجینه سازهایی قرار دارد که شاید تا به حال آن‌ها را ندیده باشید. در این موزه سازهای موسیقی ایرانی زیادی به نمایش گذاشته شده است. دسته بندی بسیار خوبی در موزه برای هر نوع از سازها انجام شده است. برای مثل سازهای زهی بخش مربوط به خود را دارند و سازهای کوبه‌ای در تالار جداگانه به نمایش در آمده‌اند.

بنای فعلی موزه در سال 1351 ساختمانی مسکونی بوده است که پس از طرح تاسیس موزه موسیقی، به دلیل مناسب بودن محل و فضای کافی آن، از سال 1382 مورد بازسازی قرار گرفت موضوعی که شاید برای علاقه‌مندان به معماری و مرمت کشور جالب باشد این است که این موزه یکی از مرمت‌های خوب و دوست داشتنی خانه‌ای قدیمی در تهران است که با طرح احیا (باز زنده سازی) آن به موزه، اثری ماندگار در حفاظت از خانه‌های قدیمی تهران و نمایش هنر ایرانی انجام شده است.

سرانجام در سال 1388 موزه در این محل افتتاح شد. این موزه سه طبقه دارای مساحتی نزدیک به 3650 متر و زیربنای حدود 1400 مترمربع است. در موزه موسیقی حدود 240 ساز از 200 نوع مختلف نگهداری می‌شود و شامل بخش‌های مختلفی مثل سالن نمایش سازها (سازهای کوبه‌ای، زهی، بادی، سنتی و زهی نواحی)، گنجینه موزه، آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز، انبار ویژه نگهداری بهینه سازها، مخزن محصولات مکتوب، کافی‌شاپ و بخش سمعی و بصری است.

آدرس موزه موسیقی ایران

موزه موسیقی در میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه راه تختی، کوچه نمازی، پلاک 9 قرار دارد.

دسترسی به موزه موسیقی ایران

برای رسیدن به این موزه ابتدا باید به میدان تجریش بروید. برای رسیدن به میدان تجریش می‌توانید از مترو تهران استفاده کنید. کافی‌ است در آخرین ایستگاه خط یک مترو، یعنی ایستگاه تجریش از مترو پیاده شوید. همچنین می‌توانید از تاکسی‌هایی که از تمام نقاط شهر مانند پایانه شهید نظری در میدان آزادی، به میدان تجریش تردد می‌کنند استفاده کنید. اگر قصد سفر با اتوبوس به میدان تجریش را دارید می‌توانید از خط BRT راه‌آهن - تجریش استفاده کنید یا در این لیست ایستگاه تجریش از خط یک مترو را انتخاب کرده و از اتوبوس‌هایی که به میدان تجریش تردد می‌کنند با خبر شده و از آن‌ها استفاده کنید. پس از رسیدن به میدان تجریش باید به خیابان دربندی (مقصودبیگ) بروید و با پنج دقیقه پیاده‌روی به کوچه موزه رسیده و به موزه موسیقی ایران بروید.

انتشار: 20 تیر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 17

به "آشنایی با موزه موسیقی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با موزه موسیقی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید