آشنایی با جرج تاون در پنانگ مالزی

به گزارش نوای پرنده پارسی، این روزها جزیره پنانگ حسابی مورد توجه گردشگران قرار گرفته است مخصوصا بعد از ثبت میراث جهانی یونسکو در شهر جرج تاون که باعث شهرت بیش از پیش ان شده است ما در ادامه به این شهر زیبا و پیشرفته میرویم و از جذابیت های فرهنگی و تاریخی ان برایتان خواهیم گفت.

آشنایی با جرج تاون در پنانگ مالزی

جرج تاون یکی از پیشرفته‌ترین شهرها در تور مالزی به شمار می‌رود و بخش قدیمی این شهر در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. جرج تاون مرکز ایالت پنانگ، واقع در کشور مالزی و قاره آسیا است. این شهر در شمال‌شرقی جزیره پنانگ قرار دارد. جمعیت جرج تاون بالغ بر 708 هزار نفر است که در مساحتی با ابعاد 305 کیلومترمربع پخش شده‌اند. مسلمانان در این شهر بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند و بعد از آن بودایی‌ها در رده بعدی قرار گرفتند. پیروان ادیان و مذاهب دیگر مانند هندویسم و مسیحیت کمترین درصد از جمعیت را شامل می‌شوند. مردم جرج تاون به 4 زبان متفاوت صحبت می‌کنند: مالزیایی، انگلیسی، چینی و تامیل.

در سال 1786، جرج تاون به عنوان شهری بندری توسط فرانسیس لایت از شرکت بریتیش ایست ایندیا، تاسیس شد. این شهر اولین اقامتگاه انگلیسی‌ها در جنوب آسیا بود. جرج تاون به همراه سنگاپور و ایالت ملاکا، بخشی از مستعمره سلطنتی انگلستان را در سال 1867 تشکیل دادند. این شهر در طول جنگ جهانی دوم، توسط نیروهای ژاپنی اشغال شد و بعد از اتمام جنگ دوباره به تصرف انگلیس درآمد. سرانجام در سال 1957 استقلال مالزی اعلام شد.

جرج تاون به همراه تمام جزیره پنانگ، توسط شورای شهری جزیره پنانگ اداره می‌شود و شورای شهری نیز زیرمجموعه‌ای از فرمانداری ایالت پنانگ است. حوزه مسئولیت شورای شهری جزیره پنانگ شامل طرح‌ریزی شهری، حفاظت از میراث قدیمی، سلامت عمومی، بهداشت، مدیریت پسماند، مدیریت ترافیک، حفظ محیط زیست، نظارت بر ساخت و ساز و توسعه اجتماعی و اقتصادی می‌شود.

جرج تاون آب و هوایی استوایی دارد. تغییرات دما در طول سال زیاد نیست و بیشترین دمای این شهر به طور میانگین 32 درجه سانتی‌گراد و کمترین دما 21 درجه سانتی‌گراد است. میزان بارندگی در طول سال حدود 2477 میلیمتر گزارش شده است.

فرودگاه بین‌المللی پنانگ در 16 کیلومتری جرج تاون قرار دارد و اصلی‌ترین فرودگاه در شمال مالزی به شمار می‌رود. بندر پنانگ یکی دیگر از دروازه‌های ورود به جرج تاون است. تعدادی زیادی از کشتی کروز مسافران را از پوکت و سنگاپور به این بندر می‌آورند. جرج تاون در زمینه حمل و نقل شهری در مالزی بریتانیایی پیشرو محسوب می‌شود. این شهر دارای اولین خطوط تراموا و سرویس اجاره عمومی دوچرخه بوده است. برای جابجایی‌های درون شهری، اتوبوس‌ها بیشترین و بهترین خدمات را ارائه می‌دهند.

از سوغاتی‌های جرج تاون می‌توان به دمپایی‌های منجوق‌دوزی شده، انواع شکلات و قهوه، چای‌های متنوع و پارچه‌های ابریشمی و باتیک اشاره کرد. اگر به عکاسی و دوربین علاقه‌مند هستید، می‌توانید از طبقه همکف موزه دوربین، انواع و اقسام محصولات را با نشان دوربین تهیه کنید.

شما برای خرید می‌توانید به گورنی پاراگون مال، فرست اونیو مال و پرانگین مال مراجعه کنید.

موزه‌ها یکی از دیدنی‌های جرج تاون محسوب می‌شوند. شما می‌توانید به موزه پنانگ پراناکان، موزه مستعمراتی پنانگ، موزه دوربین، موزه غذاهای عجیب پنانگ (Wonderfood Museum Penang)، موزه سون یات سن (Sun Yat Sen Museum)، موزه وارونه (Upside Down Museum) و تونل زمان پنانگ (Penang Time Tunnel) سر بزنید.

اگر به جاذبه‌های طبیعی علاقه‌مند هستید، باغ‌های گیاه‌شناسی پنانگ و نمایشگاه و آکواریوم ماهی (Aquarium Fish Exhibition) را فراموش نکنید.

از دیگر دیدنی‌های جرج تاون می‌توان به معبد خو خنگسی، معبد آرولمیگو بالاتاندایوتاپانی، معبد دارمیکاراما بورمس، مسجد کاپیتان کلینگ و بنای چئونگ فات زه یا عمارت آبی اشاره کرد.

منبع: salon.com
انتشار: 15 خرداد 1397 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5

به "آشنایی با جرج تاون در پنانگ مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جرج تاون در پنانگ مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید